2 maj, 2017 dennis 0Comment

Ett populärt söndagsnöje för många är att gå på ett konstmuseum, och betrakta klassiska målningar av kända konstnärer. Museerna nedan innehåller målningar av några av världens mest framstående konstnärer, och är värda även en längre resa.

Ett av de mest kända museerna i världen är till exempel Louvren, som inte bara blivit känt för konstverken museet innehåller, utan också den glaspyramid som tronar över museets entré, och som bland annat spelade en viktig roll i den bästsäljande romanen (och filmen) Da Vinci-koden. Det kanske mest kända konstverket i Louvrens samlingar är Leonardo da Vincis egen ”Mona Lisa”, som varje år lockar tusentals besökare från hela världen till museet.

Även i Frankrikes grannland Spanien finns ett världskänt museum: Pradomuseet, där man kan se världens kanske främsta samling av klassisk spansk konst (av bland annat Goya och Velazquez), men även verk av italienska och nederländska mästare (som Rembrandt).

Åker man längre hemifrån än så, hela vägen över Atlanten, bör man inte missa ett besök till Metropolitan Museum of Art, eller ”The Met” som New York-borna själva säger. Museet ligger vid en annan av New Yorks främsta attraktioner, Central Park, och innehåller en samling på mer än 2 miljoner konstverk.

Även hemma i Sverige finns självklart fantastiska konstmuseer, som kanske framförallt är välkända inom landets gränser, men som även lockar många utländska besökare. I vår huvudstad, Stockholm, finns till exempel Nationalmuseum, som är Sveriges största konstmuseum. Det ligger på Blasieholmen, i en imponerande byggnad ritad av arkitekten Friedrich August Stüler. Här hittar man konst från 1500-talet fram till 1900-talet, bland annat verk som varit i Gustav Vasas ägo.

De flesta av dessa museer lever på sina rykten, och behöver inte lägga ned mycket tid och energi på marknadsföring för att locka besökare. Om man däremot arrangerar en privat konstutställning kommer man att behöva skapa något av ett uppbåd i press och sociala medier för att folk ska höra talas om utställningen, och lockas att besöka den. Ett effektivt sätt att göra det, istället för att använda sig av traditionella och dyra marknadsföringsmetoder som tv-reklam, är så kallad Influencer Marketing. Det innebär att information om utställningen sprids via utvalda personer som har stort inflytande i sociala (eller andra) medier. Man kommer att märka skillnaden på besöksantalet.